درمان اسکار آکنه

اگر جای جوش ناشی از آکنه یا به عبارتی اسکار آکنه شما را آزار می دهد، باید بدانید درمان های موثری برای رفع اسکار آکنه وجود دارد. این درمان ها می تواند جای جوش یا اسکار آکنه را بهبود دهد.

روش های درمان اسکار آکنه عبارت است از لیزر اسکار آکنه، جراحی های خفیف پوستی (جراحی اسکار آکنه)، لایه برداری شیمیایی پوست صورت و استفاده از پر کننده ها. یک متخصص پوست و جراح پوست می تواند این درمان ها را برای رفع اسکار آکنه در مطب انجام دهد.

هر چه سن ما افزایش می یابد اسکارهای آکنه یا جای جوش صورت مشخص تر می شود زیرا پوست کلاژن خود را از دست می دهد. درمان اسکار آکنه بر اساس نوع اسکار انتخاب می شود. برای مثال بیماری که اسکارهای عمیق دارد ممکن است از درمان پرکننده بهره برد زیرا می توان با حجم دادن به پوست جای جوش را بهبود بخشید. اگر چه ممکن است لیزر اسکار آکنه نیز پس از آن انجام شود. قبل از شروع درمان برای اسکار آکنه مهم است که خود آکنه یا جوش برطرف شود. آکنه های جدید می تواند اسکارهای جدید ایجاد کند. داشتن آکنه به معنی آن است که پوست شما ملتهب شده است. التهاب اثربخشی درمان اسکار آکنه را کاهش می دهد.

برای به دست آوردن بهترین نتایج متخصص پوست ابتدا پوست شما را معاینه می کند.

انواع اسکار آکنه:

• اغلب اسکار های آکنه منجر به ایجاد فرورفتگی یا چاله در پوست می شود.
  • اسکارهایی که منجر به ایجاد فرورفتگی در پوست می شود معمولا روی صورت تشکیل می شود.
  • اسکار های برجسته روی کمر و قفسه سینه معمولا شایع است. اسکارهای آکنه برجسته را هایپرتروفیک نیز می نامند.

چه کسی به اسکار آکنه دچار می شود؟

برخی افراد بعد از درمان آکنه دچار اسکار آکنه یا جای جوش می شوند. در موارد زیر ریسک ایجاد اسکار آکنه افزایش می یابد:

• زمانی که فرد دچار آکنه التهابی باشد (آکنه های دردناک، قرمز و متورم) مانند کیست های آکنه ای و ندول ها. این نوع از آکنه به لایه های عمیق تری از پوست نفوذ می کند و به پوست آسیب می رساند.
  • زمانی که درمان آکنه التهابی را به تاخیر انداخته و یا آکنه درمان نشود. طولانی شدن آکنه التهابی ریسک اسکار آکنه را افزایش می دهد.
  • جوش و آکنه های متورم را نباید فشار داد. این عمل ریسک التهاب را افزایش می دهد و سبب افزایش ریسک اسکار آکنه می شود.
  • داشتن نزدیکانی خونی که سابقه اسکار آکنه در آن ها وجود داشته باشد. ژنتیک در ایجاد آکنه نقش دارد.

اگر چه ما می دانیم که چه چیزهایی ریسک ایجاد اسکار را افزایش می دهد اما احتمال پیش بینی این نکته وجود ندارد که چه کسی به اسکار آکنه دچار خواهد شد. حتی افرادی که فاکتورهای خطر زیادی دارند ممکن است به اسکار آکنه دچار نشوند.

به هر حال با استفاده از درمان های موثر آکنه احتمال پیشگیری از اسکار آکنه وجود دارد.